Gode råd til hjemmeundervisning

image_pdfimage_print

Nettet svømmer over med gode råd til hjemmeundervisning, men også med indlæg fra frustrerede forældre, der sidder med udfordringerne i forhold til at få det hele til at fungere med børn og undervisning, og eventuelt også det med at arbejde hjemmefra.

Til dette, kan vi kun håbe at talemåden “al begyndelse er svær” taler sandt, og dermed lover, at det bliver lettere i løbet af de kommende dage.

Herunder har vi samlet et par gode råd, som måske kan hjælpe lidt på vej med at få det hele til at glide lidt lettere…

Billedresultat for Skoleskema

Skab struktur for dagen – og gør det med det samme.
Det kan være rigtig svært for både børn og unge at skabe overblik over dagen, og at få brugt den tid der skal bruges på det faglige. Derfor kan det være en god ide at lave en fælles-struktur for dagen for hele familien.
Alternativt kan det være en ide at følge det normale skoleskema i forhold til pauser og arbejdstid.

Det er vigtigt at få skabet en god struktur med det samme, da dette vil lette arbejdet med overskueligheden for både jer og jeres børn, og det vil kunne danne grobund for en god dagsrytme i denne periode, hvor vi må arbejde hjemme.

Billedresultat for skolefag

Hjælp jeres børn og unge ved at lave aftaler om, hvad de skal lave den pågældende dag.
Alle har fået ugeskemaer, hvilket kan virke uoverskueligt. Især i de ældre årgange er der meget på skemaet, da vi jo tiltrods for at det er hjemmeundervisning, fortsat skal nå pensum.

Det kan være en rigtig god ide, at hjælpe både børn og unge med at planlægge hvad der skal laves hvornår. Nogle kan lide at fordybe sig i det samme fag en hel dag, og hjemmeundervisning er en oplagt mulighed for at fordybelse, hvor der kan arbejdes med et enkelt fag en hel dag.
For andre er det en god ide med mange skift i løbet af dagen, for ikke at gå fast. Her kan det være en ide at aftale hvad der skal laves i løbet af dagen. Det kan også være en ide at fordele hele ugens arbejde ud over dagene, så der er overblik og vished om at der er tid sat af til det hele – og så husk, at I når det I når, bare man gør sit bedste.

Ja, noget af undervisningen er svær .
Der vil være elementer af undervisningen/planen som er svær for jeres børn og unge. Nogle af jeres børn er vant til at få en del støtte i undervisningen, fx ved at der er en underviser der er tæt på dem og hjælper dem gennem opgaverne. Derfor vil jeres børn have brug for, at I støtter dem i forskellige henseender, nu vi ikke har mulighed for det i samme grad som normalt.
Det kan også ske, at der er noget af undervisningen, som kan være svær for jer at forklare jeres børn – og det er helt normalt – tingene ændre sig jo hele tiden. Gør jeres bedste – og send spørgsmålene videre til os 🙂

Billedresultat for mail

Skriv til os – det er det vi er her for!
Det er dejligt at høre fra jeres børn, men det er også dejligt at høre fra jer – også når det handler om at det måske er uoverskueligt. Så skriv til os, og opfordrer jeres børn til også at skrive til os, når de møde problemer eller synes det er uoverskueligt.

Rigtig god aften til jer alle – og pas på hinanden.
Mvh. Anja

Del dette: