Idræt

Idræt er et fag som alle andre på Æblegård Friskole. Derfor forventer vi også at man, som i alle andre fag, møder velforberedt. Til idræt indebærer dette:

• At man har idrætstøj med.
• At man har passende idrætstøj med alt efter årstiden. For eksempel er det efter påskeferien nødvendigt at have udendørs sko, evt. lange bukser osv.
• At man har håndklæde med.
• At man, hvis man har langt hår, enten har en badehætte med eller en varm hue. Man må gerne undlade at gøre håret vådt. Skolen hjælper ikke med at skylle shampoo ud eller tørre hår!
• At man har rent skiftetøj med. Alt afhængigt af om man skal være mere i skolen efter idræt, om man skal videre til anden sport osv. kan der være flere individuelle løsninger på dette.

Man kan undtages fra idræt 2 på hinanden følgende gange (2 uger) ved at medbringe underskrevet seddel fra forældrene, der angiver hvad grunden er til, at man ikke kan deltage. Derefter vil skolen bede om anden dokumentation.

Hvis man møder uforberedt til idræt- og derfor ikke kan deltage, vil der blive fundet en plads hvor man kan sidde under opsyn og vente alene og uden mulighed for at bruge mobil, computer osv. Æblegård Friskole synes ikke, det skal være en belønning at møde uforberedt.

Idræt foregår indendørs fra efterårsferien og til påskeferien.

Man kan ikke fritages for idræt pga.:

• Ømhed fra træning
• Forkølelse osv. (hvis man er så syg man ikke kan deltage i idræt skal man blive hjemme)
• Astma
• Ubeskrevne småskavanker som ”ondt i knæet” osv. kan kun godtages hvis man virkelig er bevægelseshæmmet af det – ellers må man deltage så meget som muligt.

Æblegård Friskole vil altid gerne være åben og fleksibel, men vi vil ikke bruge en stor del af vores tid på administration af ”undskyldninger”, så vi beder alle forældre være realistiske og hjælpe os med at gøre det der er bedst for eleverne.